CIN 1 – sve što je potrebno da znate

Objavio/la prof. dr. Mahira Jahić, u kategoriji: Opšta ginekologija, Savjeti
CIN 1 – sve što je potrebno da znate

ŠTA JE CIN 1?

Cervikalna intraepitelna neoplazija prvog stepena skraćeno je CIN 1. CIN 1 označava prisustvo abnormalno (displastično) promijenjenih ćelija vrata maternice. Ta promjena se naziva i displazija blažeg stepena. To predstavlja najblaži stepen abnormalnih promjena ćelija koje je uzrokovao virus HPV-a.

CIN se može podijeliti u tri stepena, zavisno o tome kolika je zahvaćenost sluznice vrata maternice. Viši stepen predstavlja veću zahvaćenost cerviksa i ozbiljniji stepen promjena. Atipične ćelije kod CIN-a 1 zahvataju jednu trećinu debljine sluznice cerviksa. Vrlo važno za napomenuti je da CIN 1, CIN 2 i CIN 3 ne predstavljaju karcinom, ali se mogu svrstati u prekancerozne promjene, koje mogu dovesti do razvoja karcinoma vrata maternice. CIN 1 od sva tri CIN-a, ima najmanji rizik od razvoja raka vrata maternice i u većini slučajeva prolazi bez ikakve terapije.

KOJI JE RAZLOG RAZVOJA CIN-a 1?

Humani papiloma virus (HPV) uzrokuje CIN. Postoji više od sto tipova HPV virusa ali CIN uzrokuju tipovi HPV virusa koji se prenose spolnim putem. Tipovi HPV-a koji se prenose spolnim putem mogu se podijeliti prema malignom potencijalu na visokog i niskog rizika. CIN 1, 2 i 3 najčešće su uzrokovani infekcijom HPV tipom visokog rizika (16, 18, 31, 33, 35 i dr.). Visokorizični tipovi HPV-a povezani su i sa razvojem karcinoma drugih područja genitalne i analne regije, a ne samo sa razvojem raka grlića maternice.

Infekcija HPV-om vrlo je česta. HPV-om se mogu zaraziti sve spolno aktivne osobe. Povećan rizik od hronične infekcije imaju osobe sa većim brojem seksualnih partnera i osobe sa slabim imunitetom. Imunološki sistem najčešće prepozna virus i svojim djelovanjem spriječi dalje razvijanje infekcije. U nekim slučajevima može se razviti hronična infekcija koja dovodi do abnormalnih promjena u ćelijama genitalnog područja, najčešće na sluznici vrata maternice. Na taj način se razvijaju CIN-ovi različitog stepena, što zavisi od zdravstvenog stanja domaćina, jačini i trajanju infekcije, te prisutnosti nekih drugih spolno prenosivih bolesti.

KOJI SU SIMPTOMI?

CIN 1 kao ni sama infekcija HPV-om najčešće ne pokazuje nikakve simptome. Redovnim PAPA testovima se jedino mogu otkriti abnormalne promjene na sluznici vrata maternice. Ponekad se mogu javiti nespecifični simptomi kao što su oskudno krvarenje, bolovi i pojačan vaginalni iscjedak.

KAKO SE CIN 1 DIJAGNOSTICIRA?

Redovnim PAPA testovima se jedino može otkriti prekancerozna promjena. Displastične promjene cerviksa nastaju tokom dužeg vremenskog perioda, čak i do nekoliko godina, pa je vrlo važno jednom godišnje obaviti ginekološki pregled i PAPA test. PAPA testom se mogu vidjeti promjene na ćelijama. Za definitivnu dijagnozu neke druge spolno prenosive bolesti potrebno je dodatno uzimanje cervikalnih briseva.

Vaš ginekolog može vas uputiti na HPV testiranje i tipizaciju HPV-a ako PAPA test otkrije CIN 1. Daljna pretraga na koju vas ginekolog može uputiti je kolposkopija. Ako ginekolog prilikom pregleda naiđe na neka ”sumnjiva” područja, može napraviti biopsiju sluznice. Nalaz kolposkopije može da bude uredan čak i ako je PAPA test pokazao prisutnost CIN-a 1, zato što su ponekad te promjene toliko male da ih se kolposkopom ne može uočiti.

KAKO SE CIN 1 LIJEČI?

Lijek za HPV infekciju ne postoji, a mogu se liječiti samo posljedice. CIN 1 je promjena vrata maternice koja se najčešće povuče sama. Preporučuje se ponoviti PAPA test za 4-6 mjeseci. Ako vam sljedeći nalaz PAPA testa bude uredan, preporučuje se ponoviti ga za 6 mjeseci. Ako je i taj uredan, možete nastaviti sa redovnim rutinskim godišnjim pregledima.

Ako na ponovljenom PAPA testu 4-6 mjeseci od prve dijagnoze pokaže da su promjene napredovale, ginekolog vas može uputiti na kolposkopiju. Ako se pronađu abnormalne kolposkopske promjene, može se uraditi terapijska ekscizija (izrezivanje) prisutnih promjena. U velikom broju slučajeva, nakon biopsije sumnjivih područja cerviksa dođe do potpunog povlačenja atipičnih promjena, odnosno CIN-a.

Važno je liječiti prisutnu upalu koja može podupirati infekciju HPV-om i poticati razvoj prekanceroznih promjena. Upala može biti uzrokovana nekim od spolno prenosivih uzročnika pa je važno napraviti cervikalne briseve da bi se ustanovio uzročnik. Ginekolog može da propiše vaginalete sa probioticima, ako se ustanovi da nema upale, kako bi se uspostavila prirodna bakterijska flora rodnice. Doktor može preporučiti i dodatke prehrani kako bi se ojačao imunitet. Jačanje imuniteta je jedan od ključnih faktora u procesu liječenja CIN-a.

MOŽE LI SE CIN 1 LIJEČITI PRIRODNIM PUTEM?

Važan dio liječenja CIN 1 promjena na grliću maternice jeste jačanje imuniteta. Preporučeno je izbjegavati alkohol, cigarete i stres. Redovno i kvalitetno spavanje, boravak u prirodi i redovna tjelesna aktivnost. Bitna je zdrava i raznolika ishrana. U borbi protiv HPV-a je bitno izbjegavati rafinirane šećere i industrijski prerađenu hranu.

Na tržištu postoje i brojni biljni čajevi i pripravci za koje se smatra da mogu pomoći u liječenju od CIN 1 i HPV infekcije. Nije dokazana učinkovitost biljnih čajeva, ali većina njih ne može naškoditi. Najbolje se posavjetovati sa svojim doktorom oko upotrebe takvih preparata.

CIN 1 I TRUDNOĆA

Prema dosadašnjim saznanjima, CIN 1 ne utiče na razvoj i ishod trudnoće. Ako se tokom trudnoće PAPA testom otkrije CIN 1, najčešće se ne poduzima ništa, nego se trudnica prati redovnim PAPA testovima kroz trudnoću, a ponekad i kolposkopski pregled. Ako je upala prisutna, ona se može liječiti odgovarajućim antibioticima. Ako je CIN 1 prisutan i nakon porođaja ili pređe u viši stepen, onda se nekoliko sedmica nakon poroda postupa prema standardnim protokolima terapije.

Prije planiranja trudnoće svakako se preporučuje napraviti PAPA test te ako se otkriju neke abnormalne promjene, liječiti ih, pa tek onda nastaviti sa pokušajima začeća.